Je leest in dit artikel of Bol.com meewerkt aan een betalingsregeling en waarom je daar eigenlijk gebruik van zou willen maken. Wat zegt Bol verder zelf over betalingen die niet tijdig gedaan worden en welk proces treedt dan in werking?

Helaas kan het altijd een keer gebeuren dat je iets bestelt, achteraf probeert te betalen en het dan even niet lukt omdat je onvoldoende geld op je rekening hebt. De beste tip die we dan ook kunnen geven is om niet uit te geven wat je niet hebt, of – als het om achteraf betalen gaat – niks te kopen waarvan je niet zeker weet dat het te betalen bedrag binnen twee weken op je rekening zal staan.

Kun je bij Bol.com eigenlijk wel in termijnen betalen?

Bol heeft geen optie om in delen te betalen of de totale betaling uit te stellen tot een later moment. Op hun eigen website verwijzen ze – naar gelang de doelgroep – door naar een financiële expert die kan helpen om je geldzaken weer op orde te brengen. Het gaat dan om MoneyFit en GeldFit.

Wij vinden dit een handreiking die je niet bij elke webshop ziet en waarderen deze wel, maar je hebt er op het moment dat je even geen geld hebt natuurlijk helemaal niks aan als het gaat om je schuld bij Bol.com te betalen. Op de langere termijn kan hulp inschakelen via een van deze twee instanties wel positief uitwerken.

Waarom zou een klant gespreid willen betalen?

Voor mensen die tot nu toe nooit geldzorgen hebben gehad, kan het moeilijk zijn om zich te verplaatsen in iemand of een gezin waarbij dit wel een rol speelt. Als je moet kiezen tussen benzine tanken om naar je werk te kunnen gaan of een maaltijd met verse groenten en een toetje op tafel zetten, is het toetje waarschijnlijk het eerste dat geschrapt wordt. Maar wat als het daarna nog steeds kiezen wordt? Dan eerst de tank maar niet helemaal volgooien en wel vanavond eten op tafel.

In dit voorbeeld gaat het misschien om 10 of 20 euro die het verschil maken, maar wat nou als de koelkast in dit huishouden kapot gaat? In de winter kun je dit tijdelijk oplossen door een koelbox met bederfelijke waren lekker buiten op het balkon of in de tuin neer te zetten, maar als er weer eens een hittegolf in Nederland is, kun je de zomer niet zonder koelkast. Iemand die dan niet het hele bedrag in een keer kan ophoesten, zou misschien wel 12 maanden lang 50 euro willen betalen.

Belangrijk voor wie graag uitstel van betaling bij Bol.com zou willen

Aangezien je bij Bol niet in termijnen kunt betalen of uitstel kunt aanvragen, moet je iets anders verzinnen. Soms kan het handig zijn om met je bank te gaan praten of je daar tijdelijk iets kunt lenen. Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat je in december extra salaris verwacht en dat je de lening daarvan direct kunt terugbetalen. Afhankelijk van jouw financiële situatie zal een bank je helpen.

Wie niet bij de bank wil aankloppen, kan kijken of familie of vrienden bereid zijn om je tijdelijk wat geld te lenen. Wij zouden altijd adviseren dit op papier te zetten. Vermeld het bedrag, de datum en de voorwaarden en bewaar overschrijvingen, zodat je kunt laten zien wanneer je alles terugbetaald hebt en aan de voorwaarden voldaan hebt. Het zou niet de eerste keer zijn dat er binnen een familie ruzie om geld ontstaat.

Wat gebeurt er als je niet (tijdig) betaalt?

Kun je niet betalen en kan niemand je helpen? Dan zal Bol je een betalingsherinnering sturen zodra de betaaltermijn voorbij is en jouw bedrag niet betaald is. Het kan dan nog zo zijn dat de betaling en de betalingsherinnering elkaar toevallig net gekruist hebben. Als dit zo is, moet je natuurlijk niet op de betalingsherinnering ingaan. Als je denkt dat je betaalt hebt, het niet zeker weet en een herinnering krijgt, moet je eerst je rekening checken om te kijken of je nu wel of niet betaald had.

In totaal waarschuwt Bol drie keer en voor de eerste herinnering betaal je niks, maar vanaf elk moment dat je daarna herinnerd moet worden aan dat je nog niet betaald hebt, betaal je bijna 4 euro. Heb je dan nog niet betaald? Dan draagt Bol de verantwoordelijkheid voor het binnenhalen van het geld eerst over aan een incassobureau en daarna gaat het naar de deurwaarder.

Wij zijn van mening dat je altijd moet zien te voorkomen dat er een incassobureau of deurwaarder aan te pas komt, want op dat moment handel je niet meer met Bol.com. Je kunt dan – als er wel ineens ergens een potje geld gevonden of geregeld wordt – alleen nog maar contact opnemen met het incassobureau of de deurwaarder.

https://www.bol.com/nl/nl/klantenservice/a/5762057441902592/betalingsherinneringen-incasso