Beste Black Friday Deals: alle plekken voor de beste aanbiedingen en hoogste kortingen

We willen allemaal zo min mogelijk betalen voor de spullen die we in huis halen. Soms kan een goede aanbieding ons zelfs uitdagen om iets te kopen dat niet eens op ons boodschappenlijstje stond. Op de een of andere manier zijn we gevoelig voor koopjes en goede deals sluiten. Dat betekent dat we met zijn allen superblij zijn dat Black Friday vanuit de Verenigde Staten over is gewaaid naar Europa. De feestdag die er aan vooraf gaat, staat nog niet op de kalender, maar Black Friday inmiddels wel.

Waar vind je de beste Black Friday deals?

Wie in november al eens in de Verenigde Staten is geweest, weet wat voor gekkenhuis het daar kan worden. Mensen staan al uren voordat de winkel open gaat in de rij voor de ingang van het winkelcentrum en ze wachten vol ongeduld tot het slot van de deur gaat. Daarna is het ellebogenwerk, want als je met zoveel mensen tegelijk op aanbiedingen af gaat, is de winkel snel door zijn voorraad heen. Dat laatste zie je in Nederland gelukkig nog niet met Black Friday.

Vind je betere Black Friday deals in de winkel of is online shoppen met Black Friday goedkoper?

Eigenlijk is hier geen peil op te trekken. Winkels die nog wat voorraad uit hun eigen magazijn kwijt moeten, zijn wellicht bereid om een hogere korting in de winkel te geven dan dezelfde winkels die datzelfde product ook online verkopen. Dan komen de goederen namelijk van het centrale magazijn en die voorraad kan weer anders zijn. Het probleem is echter dat je die prijs pas weet als je elke winkel persoonlijk bezoekt om de prijs te achterhalen.

Ook zie je flink wat waarschuwingen voor Black Friday, omdat sommige winkels het puur als marketinginstrument gebruiken om de verkoopcijfers op te krikken. Wil je al langere tijd een bepaald product kopen? Kijk dan in de weken voorafgaand aan Black Friday maar eens online welke prijzen beetje bij beetje omhoog gaan. Nogal wiedes dat bedrijven dan met Black Friday leuke aanbiedingen kunnen doen. Ten opzichte van de week ervoor is het inderdaad goedkoper, maar je weet wel beter.

Ga je namelijk verder terug in de tijd, dan zie je dat de prijs toen nóg voordeliger was. Wij zouden daarom altijd adviseren je niet te laten leiden door de reclames en je wensenlijstje goed bij te houden. Prijsdalingen en –stijgingen vinden het hele jaar door plaats, dus als je per se iets wilt hebben, kijk dan of je geduld beloond wordt door buiten de gekte van Black Friday te shoppen. Dit voorkomt ook impulsaankopen en verkwisting van geld dat je misschien al niet zo veel (over) hebt.

Waarom reviewen wij Black Friday?

Eens in de zoveel keren zit er een product bij dat wél voordeliger is en dat is dan echt geluk hebben. Het kan om een ouder model gaan terwijl het nieuwe model al uitgebracht is en er in de winkel plaats gemaakt moet worden voor het nieuwe assortiment. In dit opzicht kan Black Friday wel de moeite waard zijn, maar het gaat dan zelden over de producten die je in de reclames op televisie of in de folders ziet.

Singles Day, Black Friday, Cyber Monday, de sommer- of winterschlussverkauf in Duitsland; het blijven uiteindelijk toch allemaal technieken voor bedrijven om goederen aan de man te brengen die het bedrijf het meest opleveren of waar ze gewoon vanaf willen. Dus laat je vooral niet voor de gek houden.

Met een kritische blik zoeken naar de beste Black Friday deals

Wie op de zender TLC wel eens naar de afleveringen van ‘Extreme Couponing’ heeft gekeken, weet dat de Verenigde Staten er een aparte manier van winkelen op nahoudt. Je kunt daar zelfs gewoon je boodschappen in de supermarkt doen met kortingsbonnen (die soms zelfs door de winkel nog in waarde worden verdubbeld) en met al je producten de winkel uitlopen zonder ook maar een cent te hoeven betalen.

Deze extreem lucratieve vorm van boodschappen doen vraagt echter om een uitstekende organisatie. Je moet de kortingsbonnen ergens vandaan halen (kranten, reclamebladen, internet), kijken welke producten met een bon je nodig hebt, ze uitknippen of printen en per winkel organiseren en daarna berekenen in hoeveel keren je af wilt rekenen om de meeste korting te vangen. Er is een speciaal talent en organisatievermogen voor nodig om zo ‘frugal’ te winkelen.

Bij Black Friday gaat het gelukkig niet om kortingsbonnen verzamelen, maar je moet wel opletten of een deal die de winkel in de spotlight zet ook wel een echt interessante deal is. Kijk bij elektronica bijvoorbeeld eerst bij meerdere elektronicawinkels om de prijzen te vergelijken, want pas dan weet je wat je waar het meeste voordeel oplevert. Er kan zomaar een paar tientjes euro verschil inzitten en bij grotere of luxere producten kan het om meer dan honderd euro in jouw voordeel gaan.

Black Friday, Cyber Monday; daar trappen we als nuchtere Hollanders toch zeker niet in?

Wij denken dat de enige manier – waarvan je zeker weet dat er echt sprake is van voordeel – is je al weken (misschien wel meerdere maanden) van te voren te verdiepen in de prijzen. Pas dan zie je met eigen ogen dat je inderdaad korting ontvangt. Voor de rest heb je totaal geen garantie dat je met dagen als Black Friday, Cyber Monday of de grote Kerstuitverkoop goede aanbiedingen hebt. Wie zuinig omgaat met zijn geld heeft dus al langere tijd in de gaten gehouden wat de prijzen doen.

Wat beloven de bedrijven die Black Friday deals promoten?

Je ziet in de periode dat Black Friday gaat spelen vooral hele schreeuwerige reclames op televisie, in kranten en online en daarbij wordt veelvuldig gebruik gemaakt van de kleuren geel en zwart (ook overgewaaid uit de VS). Er worden producten gepromoot waarvan de bedrijven denken dat mensen die op dit moment willen kopen en waarvan ze weten dat ze er winst op zullen maken. Het kan om van alles gaan, van televisies tot speelgoed en van opblaasbare bubbelbaden tot sterke drank.

Een ding dat je inmiddels zeker weet, is dat het vooral een marketingstunt is. Consumenten worden echt gek gemaakt en men doet alsof je iets belangrijks in het leven mist als je besluit niks te kopen met Black Friday.

De criteria waar we Black Friday deals op beoordelen

Een groot deel van de criteria voor deze ‘zwarte vrijdag aanbiedingen’ heb je al tussen de regels door kunnen lezen. We vatten ze samen en vullen aan:

  • Waar – Is het een deal bij een fysieke winkel of bestel je online? Bij een fysieke winkel heb je namelijk ook tijd nodig om er naartoe te gaan, moet je waarschijnlijk parkeergeld betalen en raak je gestrest door de rest van de shoppers. Soms is online bestellen dan toch voordeliger of gunstiger.
  • Wie –Bij wie ga je kopen als het een online winkel is? Je hebt bij fysieke winkels de grote ketens en kleine zaakjes die misschien ook aan Black Friday meedoen, maar als je online bestelt, bij wie bestel je dan? Komt jouw goedkope speelgoed helemaal uit China of haal je liever iets dat lokaal geproduceerd of ambachtelijk gemaakt is?
  • Wat – Op wat voor producten krijg je met Black Friday wel interessante kortingen die de moeite waard zijn? Soms gaat het namelijk niet om de luxe artikelen zoals televisies, maar zijn er in de supermarkt goedkopere prijzen voor producten die je toch al nodig had. Dat is ook slim besparen.
  • Wanneer – De echte Black Friday vindt plaats op de vrijdag na Thanksgiving. Inmiddels lijken de deals van Black Friday op zijn minst een week geldig te zijn. Check de periode van de aanbieding altijd goed voordat je te lang hebt gewacht.
  • Hoeveel – Dit is waar het je toch om gaat. Wat is de prijs die speciaal tijdens Black Friday geldt en hoeveel scheelt het met de periode daarvoor?

Hoe hebben we Black Friday deals getest? Onze researchdata

We hebben dit onderzoek in tweeën gesplitst. Als eerste zijn we online gaan speuren naar de verschillen tussen de diverse aanbieders. Hierbij hebben we ook gekeken naar verzendkosten, want als je bij de een iets meer maar geen verzendkosten betaalt en bij de ander ietsje goedkoper uitbent maar wel verzendkosten moet betalen, kan de deal bij de eerste partij nog steeds het meest gunstig zijn.

Voor het tweede deel van dit onderzoek zijn we van desk research op field research overgestapt. Wij wisten namelijk al dat je bij sommige winkels betere deals kunt krijgen dan online gepubliceerd wordt. Tijdens Black Friday wilden we de proef op de som nemen. We zijn in verschillende plaatsen op pad gegaan en hebben vooral ook de winkels bezocht die minder vaak of geen reclame maken via de massamedia.

Waar ga je naartoe voor Black Friday deals? Een overzicht

Het is onmogelijk om een totaalplaatje te schetsen van alle bedrijven die in Nederland (of België en Duitsland als je dicht bij de grens woont) meedoen aan Black Friday. We beginnen daarom met de grote spelers in de markt die vooral ook online shoppen mogelijk maken en werken dan – net als bij een trechter – toe naar de kleinere zaakjes:

  • Grote bedrijven en merken die in alle grotere Nederlandse steden gevestigd zijn, zoals de Mediamarkt, Coolblue, de Bijenkorf, Rituals, Bart Smit en BCC (alle winkels om inkopen voor de cadeaus voor Sinterklaas of Kerstmis te doen)
  • (Kleinere) bedrijven die niet in elke stad zitten, zoals de Decathlon, LEGO of UGGS
  • Bedrijven die korting op een evenement of beleving geven, zoals Booking, Transavia of D-reizen
  • Bedrijven die korting op diensten geven, zoals bijvoorbeeld hosting, VPN of telefonie
  • Postorderbedrijven en webshops, zoals Bol, Wehkamp, Otto, Amazon en Zalando

Waar we extra aandacht hebben besteed dit jaar, is het observeren van de etalages als je door de straten van kleinere plaatsen en dorpjes loopt. We zien namelijk veel meer borden buiten op de stoep staan die aangeven dat er speciale aanbiedingen zijn rond Black Friday en ook op ramen van winkels zie je dit terug. Er zijn zelfs bakkers, slagers en bloemisterijen die meedoen.

Lijst met beste plekken voor Black Friday Aanbiedingen

Hieronder hebben we de winkels opgesomd die daadwerkelijk goede en eerlijke Black Friday-aanbiedingen hebben.

Elektronica

Bol.com
Coolblue
MediaMarkt
BCC

Fashion & Beauty

Wehkamp
de Bijenkorf
ICI Paris XL
Douglas

Home & Living

Koopjedeal
Emma Matras
fonQ
WoonQ

Mobiel & Media

T-Mobile
Vodafone
Mobiel.nl
Ziggo

Conclusie

Wie op het allerlaatste moment nog inkopen moet doen voor Sinterklaas is misschien te laat om de beste aanbieding in de wacht te slepen. In de periode voorafgaand aan dé winkelpiek van het jaar (Sinterklaas en Kerstmis) kan de prijs gunstiger geweest zijn. Als je pas bij de eerste reclame voor Black Friday op internet gaat speuren, zijn die voordeligere prijzen vaak niet meer te achterhalen. Je betaalt dan de prijs die de verkopende partij op dat moment van je vraagt.

Wie echt voor het meeste voordeel wil gaan, adviseren wij een lijstje van gewenste items bij te houden en er bijvoorbeeld een wekelijkse activiteit van te maken om de prijzen te volgen. In een half uurtje je bewaarde websites nazoeken op alleen dat wat je nodig hebt, kan relevante inzichten bieden.

Maak hiervoor een Excel-tabel met verschillende tabbladen per product (en eventueel de naam van de ontvanger als het om cadeaus gaat). Langs een as zet je datums en langs de andere as de aanbieders. Het raster vul je dan gaandeweg in met prijzen, zodat je – als Black Friday of een ander moment waarop idiote prijzen gepromoot worden eraan komt – je in een oogopslag kunt zien of het echt een bijzondere deal betreft.

Wij denken dat je op deze manier goedkoper uit kunt zijn, de irritante drukte en stress in de winkels rond Sinterklaas kunt vermijden en niet afhankelijk bent van de bezorgdiensten die het allemaal niet gebolwerkt krijgen aan het einde van het jaar.

Bij cadeautjes moet je er dan alleen nog voor zorgen dat dat wat je gedurende het jaar al hebt ingeslagen nog goed is. Bij kinderkleren moet de maat nog kloppen en bij een wensenlijstje dat met meerdere mensen is gedeeld, wil je niet allemaal met hetzelfde cadeau aankomen.

Ga jij toch van Black Friday deals gebruik maken? Vergeet dan niet alle winkels die hetzelfde item verkopen met elkaar te vergelijken. Er is echt nog wel voordeel te behalen, ook op dat allerlaatste moment.