Is jouw Bol cadeaukaart geblokkeerd en werkt de code niet? Dit is handig om te weten

Dit artikel vertelt je waarom een cadeaukaart van Bol.com niet kan werken en hoe je daar eigenlijk achter komt. We bespreken een aantal nadelen (of risico’s) van het gebruik van cadeaukaarten in het algemeen en we vervolgen het artikel met adviezen voor particulieren en werkgevers die cadeaukaarten willen kopen. Als laatste hebben we een duidelijk advies voor de ontvangers over hoe je het beste met je zojuist gekregen cadeaukaart om kunt gaan.

Wat kan de reden van een geblokkeerde Bol cadeaukaart zijn?

In de basis zijn er drie mogelijkheden om met een Bol cadeaukaart te maken te krijgen die niet meer werkt:

  1. Er is fraude gepleegd met de kaart die jij hebt gekregen en dat betekent dat er ergens onderweg gesjoemeld is met de code. Toen de kaart bij jou in de brievenbus is gevallen, was de waarde die erop stond al verwijderd. Dit kan ook het geval zijn bij cadeaukaarten die je via via koopt of krijgt en waarvan je de oorspronkelijke gever niet kent.
  2. Bol.com verandert de voorwaarden. Indien dit het geval is, neem je het beste contact op met de klantenservice met alle gegevens die je over je cadeaukaart hebt.
  3. Je hebt zelf zitten suffen en hebt je niet tijdig gerealiseerd dat de drie jaar dat de cadeaukaart geldig is inmiddels voorbij is.

Reden 3 is ontzettend jammer, maar daar is helaas niks meer aan te doen. Reden 2 is ook niet fijn, maar elk bedrijf mag zijn voorwaarden tussentijds veranderen. Het enige dat je dan nog kunt proberen, is te kijken of de klantenservice nog iets voor je kan doen. Krijg je met reden 1 te maken, dan kunnen we ons voorstellen dat je ronduit woedend bent. Hoe kom je erachter met welke van de drie redenen je te maken hebt en wat er met je cadeaukaart gebeurd is?

Hoe je zelf kunt checken wat er aan de hand is met je geblokkeerde cadeaukaart

Zodra je een cadeaukaart krijgt – en dan hebben we het in principe over elke cadeaukaart en niet alleen die van Bol – moet je de geldigheidsdatum nakijken. Krijg je tijdens je eindexamenfeestje van iemand die je niet zo goed kent een cadeaukaart en blijkt deze nog maar 3 maanden geldig te zijn? Dan heb je waarschijnlijk te maken met het zogenaamde ‘doorgeefcadeau’. Je bent dan niet de eerste die deze cadeaukaart als presentje heeft gekregen en de einddatum komt steeds dichterbij.

Het kan ook zo zijn dat je werkgever een stap in het hele proces van cadeaukaarten aanschaffen vergeten is. Voor zakelijke klanten geldt namelijk dat cadeaukaarten geactiveerd moeten worden voordat je ze weggeeft. Vergelijk het maar met de cadeaukaarten en tegoeden die je bij de kassa in de supermarkt kunt kopen. Pas als je betaald hebt, zet de caissière de waarde op de kaart. En pas dan is de waarde op de kaart ook vrij te besteden.

Snap je er helemaal niks van waarom de code op de cadeaukaart niet verwerkt wordt tijdens het betaalproces en kun je geen gekke dingen (het grijze laagje dat al weggekrast is bij ontvangst) ontdekken? Leg dan altijd contact met de klantenservice. Zij kunnen het probleem niet altijd gegarandeerd voor je oplossen, maar je wel uitleg geven waar je iets mee kunt.

Welke risico’s zitten er aan het gebruik van (Bol) cadeaukaarten?

Zoals je al eerder hebt gelezen, kleven de grootste risico’s aan de gever, verzendwijze en de geldigheid van de kaart. En als je weet dat de cadeaukaarten soms al bij het postsorteercentrum of ergens anders onderweg onderschept kan worden, dan lijkt het vaak slimmer om een digitale cadeaukaart te kopen. Je slaat dan het fysieke aspect met de bijkomende risico’s over en laat de digitale kaart direct afleveren in de mailbox van diegene aan wie je het wilt sturen.

Het grootste nadeel bij digitale cadeaukaarten verzenden, is dat je het e-mailadres altijd goed moet controleren voordat je op de verzendknop drukt. Je hebt namelijk al betaald voor de waarde die je op de cadeaukaart liet zetten, dus als je je daarna pas realiseert dat je een letter vergeten bent in het e-mailadres – of dat je kleinzoon inmiddels een ander e-mailadres gebruikt – is er geen weg meer terug.

Krijg je binnen een week of twee van diezelfde kleinzoon geen bericht over dat er een cadeau in zijn mailbox zat? Dan zouden wij altijd checken of het e-mailadres nog actief gebruikt wordt of dat er toch een foutje ingeslopen is.

Wat zegt Bol in zijn voorwaarden over geblokkeerde cadeaukaarten?

Over het specifieke probleem van geblokkeerde kaarten zeggen de voorwaarden van Bol.com niets. Er staat wel aangegeven dat ze voorwaarden mogen aanpassen en dat er actie ondernomen wordt indien met fraude vermoedt. De allerlaatste voorwaarde gaat over problemen in het algemeen en dat je dit direct moet doorgeven aan de klantenservice. Wij hebben zelf echter gemerkt dat het niet altijd eenvoudig is om een echte persoon bij de klantenservice aan de telefoon te krijgen.

Onze beste tip voor het veilig bewaren van cadeaukaarten

Wat we iedereen die Bol cadeaukaarten krijgt kunnen aanbevelen, is ze meteen uploaden in je eigen Bol account. Je weet dan de waarde, je weet tot wanneer de kaart geldig is en je hebt de waarde al actief gemaakt binnen jouw eigen account. Daar ben je het veiligst, als je tenminste elke keer uitlogt als je op Bol.com geshopt hebt.

https://www.test-aankoop.be/klagen/publieke-klachten/publieke-klacht?referenceId=CPTBE01226614-49