Je bestellingen op Bol.com zien en volgen: een how-to gids

Je leest in dit artikel hoe je je eigen bestellingen binnen je account kunt traceren en waarom je dit eigenlijk zou willen doen. Verder gaan we kort in op het verschil met bestellen als je een abonnement op Select neemt en wat je na het krijgen van je bestelling nog binnen je account kunt doen. Soms eindigt het proces namelijk niet bij de ontvangst van het product en daar gaan we – voor het geval dit bij jou gebeurt – dan ook iets dieper op in.

Hoe kun je je bestelling volgen zodra je die op Bol.com geplaatst hebt?

Je weet al hoe je een account moet creëren en hoe je hierna telkens in kunt loggen. Zodra je de smaak te pakken hebt met bestellen, wil je weten waar je pakketje blijft. Jouw reden hiervoor kunnen verschillend zijn:

  • Het is een duur product en je wilt zeker weten dat het onderweg is.
  • Het betreft een cadeau en je wilt weten of het op tijd geleverd gaat worden of dat je beter iets ter vervanging kunt gaan regelen.
  • Je hebt meerdere bestellingen tegelijk en bent kwijt wat je thuis laat afleveren en wat er bij een afhaalpunt bezorgd gaat worden.
  • Je weet al dat je een afhaalpunt had gekozen, maar weet niet meer welke.
  • Je wilt weten door wie het pakket bezorgd gaat worden.
  • Je wilt weten of er al een tijdstip bekend is over het te bezorgen artikel.

Wat je reden ook is, het traceren van je bestelling werkt als volgt:

  1. Log in op je account bij Bol.
  2. Binnen je accountoverzicht kun je ‘Mijn bestellingen’ aanklikken.
  3. Heb je meerdere bestellingen die nog niet geleverd zijn? Klik op het betreffende product waar je nu informatie over wilt weten.
  4. Binnen het scherm waar je dan inzit, kun je de bezorger achterhalen, de leverdatum ontdekken en een track en trace code zien.
  5. Door op de track en trace code te klikken, ga je direct naar de betreffende bezorgdienst en zie je een tijdsvak waarbinnen geleverd gaat worden.

Waarom is het handig dat je je bestelling kunt traceren in je eigen Bol account?

Het kan gebeuren dat een bestelling iets langer onderweg is dan van te voren was aangegeven en dat je je zorgen begint te maken. Door in te loggen en te zien waar het pakket zich op dat moment bevindt, ben je gerust gesteld dat het onderweg is.

Een tweede handigheid is dat je – zodra je niet alleen de dag, maar ook het tijdvak weet – je agenda beter kunt plannen. Als er vaak iets verandert in jouw planning, wil je er in ieder geval voor zorgen dat je thuis bent als de bezorger aan je voordeur staat. Indien je je niet hoeft te legitimeren of een handtekening voor ontvangst hoeft te zetten, kun je ook iemand anders regelen die het pakket voor jou accepteert.

Wat is het voordeel van bestellingen plaatsen met Select?

Bij Select komen er nog wat extra voordelen als het gaat om bestellen en leveren. We sommen er een aantal op:

  • Bepaalde producten komen in aanmerking voor levering op dezelfde dag als je ze voor 12 uur hebt besteld.
  • Bepaalde artikelen worden gratis op zondag geleverd als je een Select-abonnement hebt afgesloten.
  • Er zijn met Select ook producten die gratis weer bij jou thuis opgehaald worden door de leverancier.

Abonneer je jezelf op Select? Dan kost dat je een tientje, terwijl je ook nog van leuke deals gebruik kunt maken. Deze heten de Select-deals en je kunt ze rechtstreeks op de website van Bol vinden onder het kopje aanbiedingen.

Wat kun je nog meer met je account nadat je de bestelling hebt ontvangen?

Behalve het terugvinden van eerdere of huidige bestellingen en een bestelling die onderweg is traceren, kun je nog veel meer doen binnen je Bol account.

  • Bij het terugsturen van een artikel zie je snel of het daarvoor in aanmerking komt en hoe je dat vervolgens kunt doen. Heb je een printer? Dan kun je zelfs het label voor de retourzending printen en plakken.
  • Je kunt je eigen verlanglijstjes aanmaken en beheren. Dit werkt twee kanten uit: je kunt een artikel dat je in de toekomst wilt kopen op een verlanglijstje plaatsen door op het hartje te klikken, of je kunt door het verlanglijstje te openen artikelen die je inmiddels al besteld hebt weer verwijderen.
  • Persoonlijke gegevens werk je bij en update je zodra er wijzigingen zijn.
  • Je kunt in je accountoverzicht ook eventuele cadeaubonnen activeren, zodat ze opgeslagen zijn voor een volgende bestelling. Wat wij hieraan ideaal vinden, is dat je cadeaubonnen zo nooit meer kwijt kunnen raken. Je hebt ze al ingewisseld, je moet ze alleen nog besteden.
  • Wie tweedehands spullen via Bol wil verkopen, kan dit ook binnen het account regelen.

Succes!