We gebruikten informatie van Kassa, Radar en wetenschappelijke bronnen over dit onderwerp. Onderaan dit artikel vind je verwijzingen naar deze bronnen. Ook hebben we de producten getest. Hieronder vind je onze aanbevelingen.

Welke Bol.com reclames zijn er op tv (geweest)?

In dit artikel lees je over een aantal van de grappigste of meest doeltreffende televisiereclames van Bol.com. Je ontdekt welke reclames van Bol.com de laatste tijd op de televisie zijn geweest. We gaan daarvoor niet 15 jaar terug in de tijd – al heeft Bol heel wat leuke en treffende filmpjes uitgezonden – en houden het graag wat meer recent. Bekijk hier wat je in het afgelopen jaar tijdens je favoriete serie, de meest bloedstollende thrillers of die superromantische films in de reclamezendtijd voorbij hebt zien komen van Bol.com.

Bol.com – De winkel van sowieso een topcadeau!

Je zult jezelf zeker herkennen in deze reclame, want of het nu Sinterklaas, Kerstmis of een ander moment in het jaar is, we krijgen allemaal wel eens een cadeau dat niet (helemaal) in de smaak valt.

Die teddybeer, dat boek over vlees met bereidingswijzen en die zelfgebreide trui zijn bij jou misschien te vervangen door iets heel anders, zoals een nieuw hoesje voor je telefoon, die luxe pen of saaie muts met handschoenen voor in de winter.

Elk jaar hetzelfde krijgen – van dezelfde of juist verschillende personen – gaat vervelen en het is ook best lastig om aan te geven dat je liever iets anders als cadeau zou willen krijgen. Bol.com weet daar wel raad mee en wat ons betreft is deze reclame een schot in de roos. Kies zelf je cadeau en deel je verlanglijstje, of kijk als gever in het overzicht met topcadeaus van Bol zelf om een keuze te kunnen maken.

Bol.com – De winkel van wanneer het jou uitkomt

Een ding is zeker; zodra deze reclame op televisie voorbij komt en je hebt kleine meisjes in je gezin, kun je de glitters en andere carnavalsattributen maar beter goed verstoppen. Toch geeft het beeld dat voorbij komt volgens ons goed weer waar we met zijn allen behoefte aan hebben. Het gaat om samen tijd doorbrengen en als je iets bestelt, wil je dat vaak snel in huis hebben. Dat je bij Bol.com dus ook op zondag, ’s avonds of nog dezelfde dag kunt laten leveren, is met de Select service ideaal.

Het bedrag van deze extra service vinden we te verwaarlozen. Wel kunnen we ons voorstellen dat niet iedereen gebruik van Select wil maken. Er zijn ook mensen die nog geduld hebben en niet meteen aan de telefoon hangen als het pakketje er niet dezelfde dag nog is.

Bol.com – De winkel van rokjes tot regenjas

Hoe herkenbaar is de dame in deze reclame in haar prachtige gele jurk? Je kijkt de avond van te voren naar het weerbericht en ziet dat het zonnig gaat worden en op het moment dat je de deur uit wilt stappen is er een plaatselijke hoosbui die niemand aan had zien komen. Deze reclame zegt niet alleen alles over het Hollandse weer, maar laat je ook weten dat je bij Bol.com voor alle soorten kleding en accessoires terecht kunt.

Wij vinden de situatie die geschetst wordt geloofwaardig en met de korte levertijden van Bol.com stimuleert het zeker om wat vaker het weer en buienradar te checken om echt goed voorbereid de deur uit te kunnen gaan. En nu maar hopen dat de post je pakketje wel droog aflevert, zodat de inhoud in ieder geval niet doorweekt is.

Bol.com – De winkel van blije koppies bezorgen 2021

De verlanglijstposter die in deze reclame het middelpunt vormt, heeft heel wat stof doen opwaaien. De eerste keer dat je de reclame ziet, zal deze je emotioneel raken, want de jonge Felix lijkt – ondanks dat hij ook een hond heeft en in ieder geval cadeautjes krijgt met Sinterklaas – erg eenzaam te zijn en zelfs teleurgesteld te zijn dat hij ‘maar’ een bal krijgt in plaats van de pop die hij wilde. Natuurlijk wil elk bedrijf met de feestdagen de emotie aanspreken om verkoopcijfers op te krikken.

Op het filmpje van Bol.com met Felix en de verlanglijstposter voor Sinterklaas is echter veel kritiek en wij vinden deze kritiek eigenlijk ook terecht. Andere reclames laten namelijk kinderen zien die helemaal geen cadeaus krijgen en waar soms niet eens voldoende eten of gezelschap is. Ook lijkt het steeds meer om het maar hebben van steeds meer spullen te draaien in plaats van te waarderen wat je al hebt.

Wat leer je dus van deze reclame? Soms kan het ook best een tandje minder en is samen zijn – of het nu Sinterklaas, Kerstmis of een gewone zaterdag in juni is – eigenlijk alles dat telt!

De winkel van mode om in te leven – Herfstmode

https://reclamearchief.com/videos/bol-com-de-winkel-van-mode-om-in-te-leven

In dit reclamespotje loopt een dame heel chique en stralend langs de spiegel en zichzelf bewonderend naar de voordeur om die vervolgens open te doen en blaadjes van de herfst recht in het gezicht te krijgen. De mooie verlichting is weg, de glamour is weg, maar de dame moet wel lachen als ze buiten haar kinderen in een plas water en in de regen lol ziet hebben.

De reclame is effectief, omdat hij aantoont dat Bol.com – sinds ze ooit gestart zijn als boekenverkooppunt – flink gegroeid zijn. Het assortiment is tegenwoordig veel ruimer en je kunt zelfs producten van externe verkopers via Bol.com bestellen.

De winkel van tuingenieters – Buitenspeelgoed

https://reclamearchief.com/videos/bol-com-de-winkel-van-tuingenieters

Een gezin is heerlijk in de tuin bezig: de dochter ligt in een tuinstoel naar muziek te luisteren, vader drinkt een kop koffie, moeder laat de kleinste van de glijbaan afgaan en de barbecue staat klaar. Dan valt er een druppel en haast iedereen zich – behalve de dochter in de luie stoel – om voor de regen alles in gereedheid te brengen. De tuinkussens worden opgeborgen, de hoes gaat over de barbecue en de deksel gaat op de zandbak in de vorm van een schildpad.

Dan kijkt de buurman over de heg naar de buren en ziet de buurman driftig in de weer met de tuinslang om zijn verhoogde moestuinbak water te geven. Hij heeft ook muziek op zijn oren, is flink mee aan het airdrummen en heeft in al zijn enthousiasme totaal niet door dat zijn waterstraal bij de buren eindigt.

Het grappige van deze reclame vinden wij dat hij zo realistisch is. We hebben allemaal wel eens iets met buren te maken, of het konijn ontsnapt is en door de heg gekropen is, de bal per ongeluk een paar tuinen verder stuitert of we de heerlijke geuren van een maaltijd die bij mooi weer buiten gegeten wordt kunnen ruiken. Om onze buren kunnen we niet heen, maar gelukkig heb je met de juiste opbergattributen wel iets tegen die Hollandse regen.

De winkel van alles makkelijk in huis – Select

https://reclamearchief.com/videos/bol-com-de-winkel-van-alles-makkelijk-in-huis

Je denkt dat een vader zijn kind probeert te verleiden om een stukje broccoli te proeven, maar aan het einde van het filmpje zie je de kat op tafel voor zijn neus zitten.

Het gaat hier om de Select service die onder de aandacht gebracht wordt, waarbij je voor een bepaald bedrag per jaar en bij bestelling voor 12 uur nog dezelfde dag (bij een selectie van de producten) je items kunt laten leveren of op kunt halen bij een afhaalpunt. Voor deze meneer zou dat perfect werken als hij ineens een kat eten moet geven.

De winkel van even tijd voor jezelf – Speelgoed

https://reclamearchief.com/videos/bol-com-de-winkel-van-even-tijd-voor-jezelf

We zien het gezicht van een vrouw met een grote duikbril en snorkel op onder water. Ze kijkt rond en je denkt dat ze naar prachtige vissen in tropisch water aan het kijken is. Dan zoomt de camera uit en zie je moeder in een klein zwembadje liggen met vader en twee kinderen eromheen achter in de tuin.

Deze reclame is bedoeld voor de aankoop van buitenspeelgoed en dat zie je als je de reclame nog eens bekijkt dan ook flink wat in de tuin liggen. Van het zwembadje tot een vlieger en opblaasbare palmboom en flamingo zwemband; het is er allemaal om de zomerse sfeer in een Nederlandse achtertuin te creëren.

Wij vinden dit een humoristische reclame, omdat hij in minder dan 20 seconden duidelijk maakt om welke producten het gaat en dat je daarmee in je eigen tuin een prima vakantie kunt vieren. Je hebt maar weinig nodig en hoeft niet altijd het vliegtuig te pakken of een dure vakantie te boeken. 

Lees ook onze tips over deze aanverwante onderwerpen

Conclusie reclamespotjes Bol.com

Je merkt dat er een goed team achter de schermen actief is om flink op het gevoel in te spelen. Er worden altijd heel veel vrolijke kleuren in de reclames gebruikt en je ziet zoveel mogelijk producten die in dat seizoen dat de reclame uitgezonden wordt relevant is. Je wilt direct het internet op om te kijken wat er is en hoe snel je het in huis kunt hebben. En daarmee slaagt de reclamespot in zijn doel.

Meer bronnen over Bol-reclames

https://www.adformatie.nl/campagnes/bolcom-trapt-sinterklaascampagne-af-met-felix-en-voetbalpop

https://reclamearchief.com/brands/bol-com