We gebruikten informatie van Kassa, Radar en wetenschappelijke bronnen over dit onderwerp. Onderaan dit artikel vind je verwijzingen naar deze bronnen. Ook hebben we de producten getest. Hieronder vind je onze aanbevelingen.

Mijn winkelwagentje bij Bol.com blijft telkens leeg als ik er iets aan toe voeg – hoe los ik dit op?

In dit artikel leggen we je uit wat de redenen kunnen zijn van het niet kunnen vullen van je winkelmandje bij Bol.com. Er zijn meerdere mogelijkheden waar dit aan kan liggen en daarom dus ook meerdere opties om het op te lossen. Een deel van de oplossingen kun je zelf proberen als ze aan jouw kant liggen. Andere problemen kun je niet oplossen en kun je beter melden.

Waarom lukt het me maar niet om iets bij Bol.com te bestellen?

We zien het helemaal voor ons: je tiener heeft zakgeld gespaard en eindelijk genoeg bij elkaar om lekker online bij Bol te gaan winkelen. Ze heeft zich uren teruggetrokken op haar kamer en allerlei artikelen in haar winkelmandje geplaatst. Voor het bestellen komt ze naar beneden, want daar wil je bij helpen en wat blijkt tot ieders verbazing? De winkelkar is helemaal leeg.

Waar komt dit door? In 99% van de gevallen is de oorzaak dat de cookies op je toestel – waarschijnlijk per ongeluk – uit zijn gezet op je computer. Cookies zijn namelijk nodig voor het normaal functioneren van een winkelwagensysteem in een webshop.

Stappenplan om dit op te lossen

De emoties lopen hoog op en de laptop wordt net niet door de huiskamer gegooid. Maar wat nu?

  1. Blijf vooral kalm en gooi geen olie op het vuur.
  2. Kijk op internet bij een website waar storingen gemeld worden of Bol.com op dit moment bij meer mensen die willen bestellen problemen oplevert.
  3. Kijk daarna naar de instellingen van de computer, laptop of tablet. Hoe is het niveau waarop cookies geaccepteerd worden? Als je dit heel streng had staan, kan het maar net zo zijn dat een bepaalde cookie nodig is om de bestelling door te kunnen laten gaan. Het niveau (iets) versoepelen, kan dan helpen.
  4. Woon je in een grensgemeente of zit je achter een VPN? Dan kan het nog iets uitmaken of je wel vanuit het juiste land probeert te bestellen. Check daarom welke vlag er bovenaan in het scherm vermeld staat.

Het zijn alles bij elkaar een hoop kleine dingen die veel verschil kunnen uitmaken bij je handelen op internet, maar een deel kun je dus eerst zelf proberen voordat je vol emotie de klantenservice belt.

Maakt het verschil uit als ik het op een ander moment nog eens probeer?

Als het aan de instellingen van je cookies ligt, gaat het later proberen je niet helpen. Je hebt immers niks aan de instellingen gewijzigd en die cookie die nodig is, kan nog steeds niet geplaatst worden om verder te kunnen gaan met bestellen.

Was er een storing bij Bol.com en had iedereen problemen met bestellen? Dan kan het wel helpen om het later nog eens een kans te geven. Geef je tiener in ieder geval de tip om na het inloggen haar artikelen aan de verlanglijst toe te voegen. Raakt de winkelmand dan toch leeg gedurende het bestelproces? Dan heb je in ieder geval alle producten in het verlanglijstje staan.

Kan de klantenservice van Bol.com helpen?

In principe kan een klantenservice je altijd helpen, want zij zijn er voor problemen. Voor een deel zullen zij dezelfde suggesties doen als we in dit artikel beschrijven. Iemand die en beetje vaardig is op de computer, weet zelf waar de instellingen zitten en probeert het een en ander uit.

Een klantenservice is echter niet altijd heel makkelijk te bereiken en als je echt persoonlijke aandacht wilt en er is een rij wachtenden voor je als je belt, raak je alleen maar geïrriteerder. Probeer je online hulp te zoeken, dan geeft de chatbot van Bol antwoord op algemene vragen. Hier ben je echter niet altijd mee geholpen.

Wat kan ik doen als ik zelf alles heb geprobeerd en ik een klacht wil indienen?

Heb je alle opties waar het leeg blijven van je winkelkarretje aan kan liggen uitgeprobeerd en helpt het allemaal helemaal niks? Ga met je klacht dan in eerste instantie naar Bol.com zelf en niet naar een externe partij. Je kunt bij een algemene klachtenservice wel vaak lekker spuien en als dat je doel is moet je dat zeker niet laten, maar zij gaan geen oplossing aandragen. Hiervoor moet je toch naar de bron en dat is Bol.com. Een paar tips voor het melden van je klacht:

  • Meld datum en tijdstip
  • Geef aan wat je al geprobeerd hebt om het probleem zelf op te lossen
  • Geef aan of je contact met de klantenservice hebt gehad (het liefst ook met datum, tijd en de naam van de medewerker van de klantendienst)
  • Geef aan waarom je niet tevreden bent en dat je een officiële melding van een klacht wilt maken

Waarom een officiële klacht indienen bij Bol.com?

Klagen is niet leuk en klachten moeten ontvangen is ook geen hobby voor wie hem moet lezen en beantwoorden. Toch kan jouw klacht – vooral als deze echt van nuttige informatie is voorzien – helpen om het bestelproces of de dienstverlening door de klantenservice te verbeteren. Soms komen er zelfs tips uit voort die de website inhoudelijk verbeteren of de processen achter de schermen bij Bol soepeler laten verlopen. Een klacht indienen kan daarom echt de moeite waard zijn.

https://www.klacht.nl/probeert-u-het-later-nog-eens/

https://allnatura.zendesk.com/hc/nl/articles/360012982399-Mijn-winkelwagentje-blijft-leeg-als-ik-er-iets-in-gelegd-heb-Waarom-kan-ik-niets-bestellen-

Lees ook onze tips over deze aanverwante onderwerpen

Dit zijn slechts enkele van de vele bronnen beschikbaar op onze website om jou te ondersteunen en te informeren.