We gebruikten informatie van Kassa, Radar en wetenschappelijke bronnen over dit onderwerp. Onderaan dit artikel vind je verwijzingen naar deze bronnen. Ook hebben we de producten getest. Hieronder vind je onze aanbevelingen.

Wat is het mailadres van Bol.com: hoe kun je mailen met Bol?

In dit artikel leggen we uit op welk e-mailadres je de klantenservice van Bol.com kunt bereiken en wat andere manieren van contact zijn. Je leest over de chatbot, die vaak een groot deel van je vragen al kan beantwoorden. Verder geven we duidelijk aan wanneer het versturen van een e-mail wel een handige manier van contact zoeken is.

Het directe e-mailadres van de klantenservice

Ga je zoeken naar hoe je een e-mail naar Bol kunt sturen, dan is het bijna onmogelijk om op de website van Bol zelf deze informatie te vinden. Het voelt soms alsof je met een kluitje in het riet gestuurd wordt, want in bijna alle gevallen moet je eerst langs de chatbot zien te komen, voordat je op een andere manier contact kunt leggen met de klantenservice.

Gebruik voor een rechtstreekse e-mail naar de Bol helpdesk daarom het volgende e-mailadres: Klantenservice@bol.com.

Realiseer je dat je door dit e-mailadres te gebruiken in een grote inbox terecht komt, waar eerst iemand moet gaan filteren wie (of welke afdeling) welke vraag gaat behandelen. Sommige bedrijven laten bij hun contactformulier (dat ook in de mailbox verschijnt) een categorie kiezen, waardoor de betreffende afdeling direct de aan hun gerichte e-mails krijgt toegestuurd. Bij Bol kunnen we dit niet ontdekken. Het wordt wel met Billie de chatbot geprobeerd.

Eerst zelf zoeken naar een antwoord op je vraag

We denken allemaal dat we unieke vragen hebben, maar vaak zijn we helemaal niet zo speciaal in onze zoektocht naar antwoorden. Een website – een ook die van Bol – heeft vaak alle vragen of problemen al duizenden keren gezien of gehoord. Daarom is de pagina met meest gesteld vragen en de chatbot die je sneller door een bepaald onderwerp heen wil loodsen.

Klik je bij Bol.com op ‘klantenservice’, dan zie je eerst Billie en daaronder 10 categorieën die je al een eind op weg kunnen helpen. Je vindt er de volgende hoofdonderwerpen:

  • Retourneren en annuleren
  • Betalen
  • Bestellen
  • Bezorgen
  • Garantie & reparatie
  • Cadeaubon
  • E-readers & E-books
  • Zelf verkopen
  • Account & Voorwaarden
  • Bedrijfsgegevens

Wat ons betreft dekken deze onderwerpen voor het gros van de mensen de vragen of problemen die ze graag willen delen met een klantenservice. Met een beetje speurwerk kom je dus al ver(der).

Is er een snellere of handigere manier dan mailen?

Je weet zelf hoe je met je e-mails omgaat. Er zijn er die urgent en belangrijk zijn en die handel je meteen af. Maar niet urgent of niet belangrijk? Dat blijft wel eens dagen – soms wel weken – liggen voordat je erop reageert. Van een klantenservice zou je anders verwachten, maar het kan gebeuren dat ook klantenservicemedewerkers een vraag moeten doorsturen naar een specialist. Dan kan het wat langer duren voordat je een reactie hebt, behalve dan de bevestiging dat je vraag ontvangen is.

De chatbot inschakelen kan voldoende informatie opleveren om niet meer te mailen, maar ook bellen is in bepaalde gevallen beter. We hebben het dan over problemen die je niet op de website terug kunt vinden en die zo specifiek zijn, dat ze niet als gestandaardiseerd antwoord weergegeven worden bij de meest gestelde vragen.

Een tip als het om een bepaald product gaat waar je meer over wilt weten: Komt het artikel van een externe verkoper en niet uit het magazijn van Bol.com? Dan kan het een idee zijn om deze verkoper rechtstreeks te benaderen. De contactgegevens staan vermeld en zelfs een link naar de eigen website van een verkoper kan al andere informatie geven die nuttig blijkt te zijn.

Waar is de e-mail van Bol wel geschikt voor?

Ondanks dat een mailtje snel is gestuurd, is het voor veel zaken niet meer handig. Wij zouden het persoonlijk alleen in uiterste gevallen als medium gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan schade die een product tijdens verzending heeft opgelopen en dat dit al de zoveelste keer van diezelfde bezorger is. Dan wil je wellicht wat bewijs opsturen, zodat Bol met de bezorger in overleg kan gaan over de kwaliteit van hun dienstverlening.

In alle andere gevallen kun je het beste toch op de website van Bol zoeken naar wat jou verder helpt. Voorkom dat je op andere websites gaat klagen over jouw probleem met Bol, want volgens ons kan een externe partij er niks aan doen, tenzij je je officieel tot een geschillencommissie richt. Vaak leidt dit zelfs tot meer irritatie, omdat allerlei klagers zich hier melden. De sfeer is dan negatief en je probleem wordt niet opgelost. Daar moet je voor waken. Stuur dan toch die e-mail maar.

Succes!