We gebruikten informatie van Kassa, Radar en wetenschappelijke bronnen over dit onderwerp. Onderaan dit artikel vind je verwijzingen naar deze bronnen. Ook hebben we de producten getest. Hieronder vind je onze aanbevelingen.
Krijg je bij het kopen van externe verkopers op Bol.com dezelfde garantie?
In dit artikel lees je hoe het zit met garantie op producten die je via het platform van Bol.com koopt, maar die niet rechtstreeks uit het magazijn van Bol worden geleverd. Wie zijn deze externe partijen eigenlijk en hoe weet je dat je niet bij Bol, maar bij een andere verkoper bestelt? We laten je zien hoe je niet alleen naar het artikel en de prijs, maar ook naar de score van een externe verkoper kunt kijken om te beslissen of je wel of niet doorgaat met het artikel in je mandje te plaatsen.
Waarom is er eigenlijk discussie over externe verkopers op Bol.com?
Meer dan de helft van het aantal verkopen vindt inmiddels plaats via een andere partij dan Bol, terwijl je hiervoor wel dezelfde website gebruikt. Jouw account stelt je dus niet alleen in staat om bij Bol te kopen, maar eigenlijk kan iedereen die zich als verkoper bij Bol.com aansluit besluiten om zijn producten op die manier aan de man te brengen.
Voor Bol.com betekent dit dat het een ruimer of gevarieerder assortiment aan kan bieden en dat is een pluspunt. Voor de externe verkoper betekent het dat hij via Bol.com toegang heeft tot alle (potentiële) klanten van Bol. Als jij verkoper bent en bij Bol een verkoopaccount opent, kun je gebruik maken van een bestaand platform en hoef je misschien geen eigen website meer in te richten of te onderhouden.
Het hele bestel- en betaalproces wordt door Bol.com geregeld. Het enige dat je als verkoper dan nog moet doen is zorgen voor de klantenservice.
Hoe heb je als klant door of je met een externe partij te maken hebt op Bol.com?
Als oplettende klant zie je bij het artikel staan dat het niet van Bol komt, maar de gemiddelde koper zal het misschien niet eens op zijn gevallen. We kijken met zijn allen toch het liefst naar de snelheid waarmee je iets in huis kunt hebben en of het nog goedkoper kan. Herkenbare merken – als bijvoorbeeld Tefal ook besluit om zijn pannen rechtstreeks via Bol.com te verkopen – vallen ook niet op, want die vind je al betrouwbaar.
Het valt alleen op als je de kleine lettertjes leert lezen of als er een hele vreemde naam bij het artikel als verkoper vermeld staat. Zodra je de woorden ‘verkoop door…’ en je ziet dan een onderstreepte naam staan die niet Bol.com is, weet je dat het om een externe gaat. Je kunt vervolgens op de onderstreepte naam klikken om te kijken welke voorwaarden er gelden. Hier zie je bijvoorbeeld staan: ‘Wettelijke garantie via… ‘ en dan weet je meteen waar je aan toe bent.
Heb je nou met Bol of met de externe verkoper een overeenkomst als je via Bol.com koopt?
Je hebt een koopovereenkomst met diegene die het product levert. Bol levert alleen de bestel- en betaalfaciliteiten aan jou en de verkopende partij aan en is in die zin een tussenpersoon. Volgens ons is dit wel iets waar veel mensen zich in vergissen, want je denkt – omdat je via Bol.com bestelt – dat je automatisch ook beschermd wordt door de webwinkel.
Bol hoopt natuurlijk dat verkopers altijd hun best zullen doen om tijdig de juiste en kwalitatief goede producten te leveren. Om niet Jan en alleman gebruik (of misbruik) te laten maken van hun goede naam, heeft Bol wel de optie in het leven geroepen om externe verkopers te beoordelen.
Hoe gebruikt Bol.com verkopersbeoordelingen in haar communicatie naar klanten?
Bij de aankoop bij externe verkopers wordt klanten door Bol.com gevraagd om die aankoop te beoordelen op de ervaren dienstverlening. Hoe vorige klanten een verkoper beoordeeld hebben, zie je wanneer je op de bedrijfsnaam bij het artikel klikt. Behalve de garantie zie je namelijk in het blauw meteen onder de naam het aantal klantbeoordelingen staan. Ook zie je het cijfer in een geel vak.
Klik je op de blauwe tekst, dan komt een overzicht tevoorschijn en kun je het commentaar van klanten op de dienstverlening lezen.
Zegt deze beoordeling iets over de garantie die je bij de externe verkoper krijgt?
Nee, niet per definitie, maar dat maakt ook niet uit. Uit de verkoperbeoordelingen die je op Bol.com ziet kun je wel halen of een verkoper meer of minder betrouwbaar is. De garantie krijg je echter op een product en die vloeit voort uit de wetgeving, niet uit iets dat de verkoper garandeert. Het enige dat kan gebeuren is dat een verkopende partij failliet gaat of niets van zich laat horen als jij om garantie vraagt. Dan gaat er een ander proces in werking.
Wat kan gebeuren is het volgende:
- De externe verkoper is failliet gegaan terwijl jij net iets besteld had. Wanneer de verzending vanuit de verkoper – en dus ook de levering bij jou – nog niet heeft plaatsgevonden, kun je je bij Bol melden en gaan zij actie ondernemen om je te kunnen helpen.
- Is het product al geleverd en wil je daarna beroep doen op garantie, dan wordt dit lastig, aangezien er in principe al voldaan is aan de leveringsvoorwaarden.
- Mocht een partij gewoon geen gehoor geven of mocht er wel communicatie zijn, maar de partij wil niet meerwerken, dan kun je nog terecht bij de Geschillencommissie. Deze instantie werkt onafhankelijk van wie dan ook en komt op voor de rechten van klanten.
Lees ook onze tips over deze aanverwante onderwerpen
- Leer hoe je al je Bol.com bestellingen gemakkelijk kunt bekijken en volgen voor een beter overzicht.
- Vind alle informatie die je nodig hebt over de klantenservice van Bol.com voor snelle en effectieve hulp.
- Ontdek de waarheid over nepreviews op Bol.com en hoe je echte beoordelingen kunt herkennen.
- Leer over de voordelen en het gemak van betalen met PayPal op Bol.com.
- Vind uit hoe je producten gemakkelijk kunt retourneren bij Bol.com en wat de procedures zijn.
Dit zijn slechts enkele van de vele bronnen beschikbaar op onze website om jou te ondersteunen en te informeren.
Ik kocht in augustus 2023 bij Noblefu een elektrische vouwfiets merk HITWAY via Bol.com. Bij communicatie over een garantie (slechte werking van de voorrem) stelde de verkoper onmogelijke eisen (digitale video van iets wat onzichtbaar was/haperende wisselende remvermogen) ondanks uitgebreide omschrijving van mij. Na een maand zeuren laat de verkoper eind november niets meer horen. Vervolgens Bol.com gevraagd om hulp die werd toegezegd ultimo december totdat ik van klantenservice@bol.com een mail krijg waaruit blijkt dat men ineens geen contract meer met Noblefu heeft en of ik zelf dan maar met de fabrikant het wil gaan oplossen. Dan blijkt dat HITWAY ALLEEN GARANTIEZAKEN in behandeling neemt van goederen die via de eigen website zijn verkocht. DOODLOPENDE WEG dus en een onaangename ervaring met Bol.com en een externe verkoper dus!!!