Bestellen bij Bol.com – Hoe pak je dat aan?

In dit artikel leggen we je uit hoe je bij Bol.com kunt bestellen als je het bestelproces bij deze webwinkel nog niet (vaak genoeg) doorlopen hebt. We gaan in op een account regelen bij Bol, waarom dit account zo handig is en uiteindelijk hoe je stap voor stap een bestelling in dit gigantische online warenhuis kunt plaatsen. Veel plezier met rondsnuffelen of gericht je eerste bestelling doen bij Bol.com.

Een account aanmaken om bij Bol.com te bestellen – moet dat?

Je kunt bijna nergens meer om het aanmaken van een account heen. Zowat elke plek waar je online iets kunt bestellen – of het nu om kleding, klusmateriaal of eten gaat – wil dat je een vast account bij ze regelt. Zo kunnen ze je regelmatig berichten sturen met reclame of je eraan herinneren dat je nog iets in je winkelwagen hebt staan terwijl je de bestelling nooit afgerond hebt.

Er is een tijd geweest dat je als gast bij Bol bestellingen kon plaatsen en dan had je alleen een e-mailadres nodig. Je betaalde dan meestal rechtstreeks met iDeal en als je adresgegevens correct waren en de betaling geaccepteerd was, werd het pakketje een dag later bij je thuis afgeleverd.

Als gast inloggen – dit wordt ook wel een guest account genoemd – kan tegenwoordig bij Bol niet meer. Je maakt dus een permanent account aan en moet dit ook onderhouden. Ga je verhuizen of verandert je rekeningnummer bijvoorbeeld na een scheiding? Dan moet je al deze gegevens in jouw account aanpassen.

Als het om een scheiding gaat, adviseren wij overigens ook altijd om nieuwe wachtwoorden (voor al je online accounts) in te stellen. Dit voorkomt rare bestellingen bij jou op de stoep of afschrijvingen van bestellingen die je nooit hebt ontvangen. Uit elkaar gaan, kan soms vreemde dingen met mensen doen.

Wat zijn de voordelen van het hebben van een account bij Bol.com?

Een account bij Bol.com openen en het regelmatig bijwerken, heeft diverse voordelen. We noemen er een aantal:

  • Het inloggen in je account gaat sneller dan bij de bestelling elke keer al je persoonlijke gegevens in te moeten tikken. (naam, adres, e-mailadres, et cetera)
  • Je kunt betaalmethoden makkelijker beheren.
  • Wat je eerder al eens besteld had, is terug te vinden in jouw accountoverzicht. Dit maakt het makkelijk om bijvoorbeeld een verzorgingsproduct dat goed bevalt opnieuw te bestellen.
  • Je kunt in je eigen account cadeaubonnen die je hebt ontvangen direct activeren, zodat je dit niet pas bij een bestelling hoeft te doen als je de bon dan net even niet kunt vinden.
  • Mocht je een artikel willen terugsturen, dan kun je bij retourneren checken of dit met het betreffende product kan en zo ja, het retourproces op gang brengen.

Welke stappen doorloop je bij het bestelproces in de winkel van Bol?

Het aanmaken van het account moet altijd en wij vinden het daarom prettiger om daarmee te beginnen, dus voordat je artikelen in je winkelwagentje gaat plaatsen. Het zijn namelijk twee aparte acties en ze door elkaar doen, kan verwarring scheppen. Ook loop je het risico ergens een fout te maken als je twee dingen tegelijk wilt doen.

Heb je een account? Dan log je in en doorloop je de volgende stappen:

  1. Zoek gericht naar een artikel dat je wilt hebben of klik op een categorie als je wat rond wilt snuffelen.
  2. In de lijst die verschijnt, kun je openen wat je interessant vindt. (Tip: doe dit altijd door met de rechtermuisknop het artikel in een nieuwe pagina of een nieuw tabblad te openen. Zo hoef je niet telkens terug naar de beginpagina en kun je makkelijker vergelijken.)
  3. Heb je bepaalde eisen? Dan kun je de filters aan de linkerkant aanpassen. Je kunt de verschenen artikelen bijvoorbeeld filteren op prijs, merk of kenmerk van een product.
  4. Wil je een product dat je gevonden hebt kopen? Klik dan op de gele button met het winkelwagentje. Wil je een product op je verlanglijst zetten? Klik dan op het hartje.
  5. Zodra je alle artikelen in je winkelwagentje verzameld hebt, kun je verder gaan met bestellen door helemaal bovenin op het winkelkarretje te klikken. Je komt zo in een overzicht terecht waarin je de door jou geselecteerde producten vindt.
  6. Pas aantallen aan, verwijder wat je toch liever niet wilt hebben, of klik op het hartje als je iets voor een volgende bestelling wilt bewaren. In ditzelfde scherm kun je ook nog een cadeaubon toevoegen, mocht je die hebben.
  7. Om definitief te bestellen, klik je op ‘verder naar bestellen’ en daarna hoef je alleen nog maar te kiezen waar je het pakket wil laten afleveren of hoe je wilt betalen. Je ontvangt direct een bevestiging van je bestelling.

Tip: Bij veel producten krijg je korting als je er meerdere tegelijk van koopt. Een losse fles deodorant is bijvoorbeeld duurder dan een 6-pak of 12-pak. Het kan daarom slim zijn om te kijken hoeveel je verbruikt en hoeveel voordeel er is als je meer op hetzelfde moment van iets koopt.

Waar vind je je bestelling terug als je later weer inlogt bij je Bol.com account?

Zodra je inlogt in je account kun je bij de instellingen (op het poppetje klikken of in de linkerkolom zoeken) ‘bestellingen’ vinden. Klik hierop om lopende of eerdere bestellingen te zien.

https://www.bol.com/nl/nl/m/bestellen/subject/62649045/