Welke producten kun je bij Bol.com retourneren en hoe doe je dat?

In dit artikel leggen we je uit hoe je een bestelling die je om een of andere reden niet wilt houden terug kunt sturen en of je dit ook bij alle producten die je besteld had kunt doen. Verder leggen we uit dat er verschillende manieren zijn om iets te retourneren en afhankelijk van wat je wilt terugsturen kun je voor de ene of de andere manier kiezen.

Kun je zomaar alle bestelde artikelen retour zenden?

Bol.com is natuurlijk wel goed, maar niet gek. Ze hebben daarom voorwaarden opgesteld voor de zaken die je wel en niet mag retourneren. Dat is ook niet vreemd, want in een winkel mag je iets waarvan de doos bijvoorbeeld al open is ook niet terugbrengen. En met ondergoed dat niet meer in de originele verpakking zit of waar het label al vanaf is geknipt, kan een winkel ook niks.

Waar je op moet letten, is of je bij het product ziet staan dat je het retour kunt zenden. Als dat er niet bij staat, gaat de vlieger sowieso niet op.

Hoe werkt het retourneren van een bestelling bij Bol.com?

We schetsen hier de makkelijkste weg om artikelen terug te sturen:

  1. Je gaat heel simpel naar Bol.com en logt in.
  2. Je gaat naar je bestellingen en vraagt het systeem om de details op te halen.
  3. Zodra je een overzicht van de artikelen ziet, kun je ook zien staan of het product überhaupt voor retourzending in aanmerking komt.
  4. Is dat zo en wil je dat? Dan klik je op ‘retour melden’ en je komt vanzelf in het volgende scherm.
  5. Hier kun je twee dingen doen: je print het retourlabel zelf uit en kiest vervolgens een afhaalpunt om de retourzending compleet te maken, of je gaat naar PostNL en laat ze daar het label afdrukken en op je pakket plakken. Je krijgt een bewijs mee. (Tenzij het iets is dat in de brievenbus past, want dan kun je het label toch zelf printen en weer in de brievenbus gooien.)

Kun je een bestelling die bij je thuis geleverd is ook weer thuis laten ophalen als je iets wilt retourneren?

Dit is een goede vraag, want voor sommige mensen is de planning zo vol dat een label moeten printen en weer naar een afhaalpunt moeten fietsen of rijden te veel stress oplevert. De belangrijkste voorwaarden voor het thuis kunnen laten ophalen van een retourzending zijn:

  • Het gaat niet om producten die van een externe verkoper komen. Het mag dus alleen uit het magazijn van Bol zelf geleverd zijn.
  • Je moet nog steeds inloggen en je retourzending bekend maken. Je krijgt dan de gelegenheid om een dag en tijd te kiezen die jou uitkomt.
  • Je moet een abonnement op Select van Bol.com hebben. (Wij vinden dit een aardig goede reden om dat abonnement dan toch maar voor een tientje af te sluiten.)
  • Je moet wel echt een printer hebben om het retourlabel op het pakket – hoe groot of hoe klein ook – te kunnen plakken.

Wat is het voordeel van retourneren via PostNL?

Heb jij nog een PostNL bij jou in de buurt zitten? Dan kan dat extra handig zijn als de inkt van je printer of het printerpapier op is. Je laat het retourlabel dan bij de PostNL printen en aan je pakket bevestigen en je pikt meteen een nieuwe inktpatroon of dat pak printerpapier op voor de volgende keer. Het scheelt je vooral de tijd en moeite van het inloggen, printen en plakken en deze service kun je van de PostNL dan ook prima waarderen.

In alle andere gevallen is een ander afhaalpunt kiezen voor retourzending of je bestelling weer laten ophalen (bij Select) ook een mogelijkheid, zolang je je maar aan de voorwaarden houdt.

https://www.bol.com/nl/nl/klantenservice/sb/5644784165191680/retourneren-annuleren
https://www.bol.com/nl/nl/klantenservice/a/5694955355897856/retouren-laten-ophalen