We gebruikten informatie van Kassa, Radar en wetenschappelijke bronnen over dit onderwerp. Onderaan dit artikel vind je verwijzingen naar deze bronnen. Ook hebben we de producten getest. Hieronder vind je onze aanbevelingen.

Je leest in dit artikel waarom er veel te doen is over nepreviews en of ze ook bij je keuze voor een product op Bol.com een rol spelen. We leggen uit hoe nepreviews tot stand komen en wat je zelf kunt doen om een echte review van een fake review te onderscheiden. Aan het einde van dit artikel staan we stil wat je concreet kunt doen om de reviews op Bol.com kritisch te bekijken voordat je een artikel in je winkelmandje doet.

Wat is een nepreview eigenlijk? En waarom is het kwalijk als ze op Bol.com staan?

Een review die nep of fake is, is niet gebaseerd op de échte ervaring van een consument met het product waar hij of zij over schrijft. De review is als het ware ‘gekocht’ en dan kan het gaan om reviews waar iemand gewoon geld voor betaalt krijgt om die te schrijven, of de betaling vindt plaats in de vorm van verstrekking van gratis producten (eventueel bij een volgende aankoop) of korting.

Hoe ontstaan nepreviews?

Met het toenemen van het aantal webwinkels is ook de concurrentie tussen die webwinkels steeds groter geworden. Er is geen vergunning of diploma nodig om een webwinkel te mogen starten, dus iedereen die weet hoe hij artikelen aan de man kan brengen en een online shop weet in te richten, kan met een webwinkel starten.

Je kunt ook een bestaand platform (zoals Bol.com) gebruiken en als externe verkoper daar je waren aanbieden. Het lastige hierbij is dat goedkope artikelen of namaakproducten – zoals via spotgoedkope webshops uit China aangeboden worden – nauwelijks nog te onderscheiden zijn van kwalitatief goede artikelen. Zoek bijvoorbeeld op Wish naar solarlampjes voor in de tuin en je bent een fractie kwijt van wat je bij het tuincentrum voor hetzelfde product zou betalen.

Zo lijkt het tenminste, want in werkelijkheid gaat het in negen van de tien gevallen om een namaakproduct dat kwalitatief gezien niet kan tippen aan het echte product. Waar het op neer komt, is dat elke webshopeigenaar of externe verkoper via een bestaande webwinkel gewoon zo veel mogelijk wil verkopen. Om dat te kunnen doen heb je tegenwoordig veel positieve reviews nodig en nu blijkt dat vele van de geplaatste reviews niet gebaseerd zijn op werkelijke ervaringen van klanten.

Waarom is er zoveel te doen over nepreviews?

Het dilemma – en dat geldt zeker voor Nederlanders die toch al graag op koopjes jagen – is dat je voor de gek gehouden wordt. In de winkel zou je diezelfde solarlampjes die we eerder noemden eerst van wat dichterbij bekijken, voordat je besluit om ze te kopen. Er liggen misschien meerdere verschillende merken, of je bekijkt hoe onderdelen aan elkaar bevestigd zijn en beslist op basis van die informatie welk product je kiest.

Het punt is dat je merken, kwaliteit en prijzen vergelijkt en iets in je hand hebt gehad en dat bepaalt of en zo ja, welke je bij de kassa afrekent. Webwinkels bieden je die mogelijkheid niet. Je ziet zelfs vaak bij verschillende verkopers precies dezelfde foto’s van het product dat je wilt gaan kopen staan. Verkopers die namaakartikelen of producten van inferieure kwaliteit aanbieden, kopiëren gewoon de mooie en gedetailleerde foto’s van de oorspronkelijke fabrikant.

Als klant zie je de advertentie van het product, scan je – misschien nog niet eens – de reviews en koop je direct. En je hebt dan niet door dat je je geld eigenlijk weggooit, want het product werkt al niet als het bij je thuis geleverd wordt, of – als we bij het voorbeeld van de solarlampjes blijven – ze doen het een paar nachtjes en dan laden ze niet meer gedurende de dag op.

Wat hebben nepreviews concreet met Bol.com te maken?

Producten die uit het eigen magazijn van Bol komen, hebben een bepaald kwaliteitsniveau. Bij de start van Bol (de verkoop van boeken), waren er ook nauwelijks problemen, want een boek was een boek en als je het nieuw bestelde, kon er niks mis gaan.

Toen Bol ook de verkoop van tweedehands boeken startte, kwamen er kleine barstjes in het imago van Bol, omdat zij niet konden controleren of er ook werkelijk geen vlekken, scheuren of andere mankementen met het tweedehands boek waren.

Daarna werd de website uitgebreid met allerlei andere producten waar we als mens om zaten te springen en nu kun je voor praktisch alles op Bol.com terecht. Van cadeaus tot elektronische apparaten en van kleding tot wasmiddel. Het assortiment van Bol kent geen einde. En dus neemt het aantal nepreviews ook toe.

Hoe herken je nepreviews op Bol.com?

Het gaat om hele kleine signalen waardoor je kunt merken dat een review niet echt is.

  • Iemand publiceert verder nooit reviews.
  • Iemand publiceert over hetzelfde artikel meerdere reviews, maar dan wel telkens in andere woorden.
  • Soms herken je dezelfde tekst, maar is er telkens onder een andere naam een review geplaatst.
  • Iemand die een review schrijft, geeft hierbij duidelijk aan dat het om een gratis product is waarbij gevraagd is om het voor de fabrikant uit te testen. (Op zich hoeft hier niets mis mee te zijn, want een review kan eerlijk zijn. Maar ben je als ontvanger van het gratis product makkelijk beïnvloedbaar, dan schrijf je altijd positief omdat je niks hebt hoeven betalen voor het artikel. Als de pizzabezorger per ongeluk een pizza te veel aflevert, smaakt die immers ook beter.)
  • Soms lees je een review en staat er gewoon onzin. Het gaat dan niet eens om het product dat je boven aan de pagina bij Bol.com ziet.

Welk advies geldt bij het lezen van reviews op Bol.com?

Behalve je bewust zijn van bovenstaande signalen, raden wij je aan om goed te letten op het specifieke product dat beschreven wordt. Bij producten met meerdere geuren of smaken op Bol.com, kan een review namelijk over een andere gaan dan die die jij wilt kopen.

Succes!

Lees ook onze tips over deze aanverwante onderwerpen

Dit zijn slechts enkele van de vele bronnen beschikbaar op onze website om jou te ondersteunen en te informeren.