We gebruikten informatie van Kassa, Radar en wetenschappelijke bronnen over dit onderwerp. Onderaan dit artikel vind je verwijzingen naar deze bronnen. Ook hebben we de producten getest. Hieronder vind je onze aanbevelingen.

Bol.com bellen: hoe kun je bellen met Bol.com? (En is dit gratis?)

Het telefoonnummer van Bol.com is 030-3104999.

In dit artikel vertellen we je nog veel meer over het per telefoon contact opnemen met Bol en of hier kosten aan verbonden zijn. Verder gaan we in op andere manieren van contact en waarom je daarvoor (beter) kunt kiezen. Aan het einde van dit artikel delen we onze tips voor bellen met de klantenservice van Bol.com. Je kunt er zelf namelijk prima voor zorgen dat je sneller of beter geholpen wordt, zodra je eenmaal iemand aan de lijn hebt gekregen.

Bel Bol.com met vragen of problemen

Er kunnen zich allerlei situaties voordoen waardoor je denkt: “Ik bel even snel.” Maar net als bij veel andere diensten is de klantenservice niet altijd heel gemakkelijk te bereiken. Bij Bol moet je – als je de website zelf raadpleegt – aardig wat moeite doen om aan een nummer te komen, want het liefst proberen ze jouw vraag of probleem op te lossen met chatbot Charlie.

Ga je op internet zoeken naar een direct telefoonnummer, dan vind je 030 310 4999. Het is de vaste lijn van de klantenservice en nadat je met een welkomsttekst begroet wordt, dien je te wachten op de volgende medewerker die beschikbaar is.

Tijdens piekmomenten gedurende het jaar – zoals in aanloop naar de feestdagen eind november en de hele maand december – staat er een melding bovenaan de website van Bol over dat het druk is. Dit houdt in dat bellen bijna niet meer mogelijk is – of je moet een hele lange adem hebben – en dat andere manieren om de klantenservice te bereiken meer effect hebben.

Kun je kosteloos bellen met dit nummer van Bol?

Bellen met 030 310 4999 is niet gratis. Je betaalt de lokale kosten van je telefoon. Voor mensen die een bepaald aantal minuten bellen per maand in hun bundel hebben, maakt de belminuten misschien niks uit. Maar als je lang moet wachten totdat er een medewerker van Bol tijd heeft en je belminuten zijn aan het eind van de maand bijna op, dan moet je gaan bijbetalen en dat willen we liever niet. Gelukkig zijn er manieren die wel gratis zijn.

Wat zijn wel gratis manieren om contact op te nemen met Bol?

Chatbot Charlie hebben we al eerder in dit artikel genoemd. Dit is een automatische reactie van een chatrobot die bij een zoekwoord dat jij invult (bijvoorbeeld retourneren bestelling) in het systeem op zoek gaat naar mogelijke antwoorden die kunnen passen bij jouw vraag. Voor een groot aantal algemene vragen werkt de chatbot naar onze mening prima, maar als het om details of een specifieke vraag gaat, kan Charlie zelfs een negatief effect hebben. Je wordt er wat geïrriteerd van.

Een tweede mogelijkheid is het direct mailen van de klantenservice. Via klantenservice@bol.com komt jouw verzoek in een centrale en interne mailbox van Bol terecht en wordt daarna een schifting gemaakt welke afdeling of medewerker welke e-mail gaat behandelen.

Als laatste is er nog een vorm van chatten, maar dan niet met chatbot Charlie, maar met een echte medewerker van de klantenservice. Je moet dan eerst wel ‘door’ de chatbot heen, omdat deze moet constateren dat je echt alleen door een fysiek persoon en niet door een computer geholpen kunt worden. Die eerste fase kan even duren, maar daarna ben je wel op de goede plek aanbeland voor hulp.

Onze tips voor het bellen met Bol

Contact zoeken met een klantenservice kan je wat onrust opleveren, omdat het lang niet altijd vlotjes en naar wens gaat. Heb je eenmaal iemand aan de lijn, dan kan het nog betekenen dat er geen bevredigend antwoord op je vraag is. Mocht je toch besluiten dat bellen voor jouw vraag of mededeling echt de beste manier van contact zoeken is, houd dan in ieder geval je bestelnummer of klantnummer bij de hand.

Met je klantnummer kunnen ze nagaan of er binnen je account problemen zijn. En met je bestelnummer is heel snel op te zoeken of er bij het bestellen zelf of bij het leveren struikelblokken zijn opgetreden.

De tweede tip heeft te maken met gedragsnormen. Medewerkers van een klantenservice zijn vaak niet bij dat bedrijf zelf in dienst. Je kunt natuurlijk niet achter de schermen van elk bedrijf kijken, maar meestal wordt dit uitbesteed aan een call center. Wie al eens in een call center gewerkt heeft (of een kind heeft dat er ervaring heeft opgedaan), weet dat dit niet de meest motiverende werkomgeving is.

Denk hieraan als je weer eens met een klantendienst belt en laat je niet te snel uit de tent lokken. Call center medewerkers moeten een script volgen en dat doen ze niet om je te irriteren. Houd je taal dus netjes en bereid je verhaal voor, zodat het niet langer hoeft te duren dan nodig is. Dat is voor beide partijen uiteindelijk het prettigst.