We gebruikten informatie van Kassa, Radar en wetenschappelijke bronnen over dit onderwerp. Onderaan dit artikel vind je verwijzingen naar deze bronnen. Ook hebben we de producten getest. Hieronder vind je onze aanbevelingen.

In dit artikel gaan we je uitleggen wat nu precies de wetgeving is op het gebied van retour sturen van producten. Het retour sturen van producten is namelijk wettelijk toegestaan, mits het binnen een bepaalde tijdsperiode gebeurt. We leggen je helder uit welke voorwaarden er zijn als je een product retour wil sturen en welke uitzonderingen er zijn op de retourregel.

Voorafgaand aan het retoursturen

Voor je een product retour stuurt, moet je het eerst hebben gekocht bij een verkoper. Als je iets koopt bij een verkoper (een persoon of een bedrijf), dan is er sprake van een bepaalde koopovereenkomst. Koop je iets op het internet, bij een webshop, dan krijg je een duidelijk overzicht van wat de regels in die overeenkomst precies zijn: je leest hierin je rechten, maar ook je plichten. Als je een product in de winkel koopt, krijg je zo’n uitgebreide overeenkomst niet.

Het draait allemaal om bedenktijd

Een product retour sturen is alleen mogelijk als je dit binnen de wettelijke bedenktijd doet. Het is wettelijk zo bepaald dat dit binnen 14 dagen na aankoop kan. De winkel of verkoper kan ervoor kiezen een langere bedenktijd te hanteren, maar is dit niet verplicht. In sommige gevallen is het mogelijk om de eerste 30 dagen na aankoop een product retour te sturen.

Wanneer heb je recht op bedenktijd?

Recht op bedenktijd heb je niet altijd. Er geldt bijvoorbeeld een uitzondering als je een product gewoon in de winkel koopt, zoals de supermarkt of een winkel in de winkelstraat. Als er iets mis is met het product, heb je natuurlijk wel rechten. Maar een aankoop in een winkel kun je niet retourneren simpelweg omdat hij je niet bevalt. In de praktijk zul je zien dat er toch veel winkeliers zijn die de mogelijkheden ongebruikte, onbeschadigde artikelen te retourneren.

Retourneren in een fysieke winkel

Als een winkelier als extra gunst de mogelijkheid aanbiedt een product retour te sturen, moet de mogelijkheid om je geld terug te krijgen of te ruilen op de kassabon vermeld staan. Of het moet door het winkelpersoneel worden vermeld. De winkel kan extra voorwaarden stellen.

Wél bedenktijd als je via telefoon of het internet iets koopt

Iets kopen via telefoon of het internet heet “koop of afstand”. De reden dat je een product dat je op afstand kunt terugsturen, is omdat je dit niet van tevoren goed kunt beoordelen. Koop je een product op afstand, dan heb je altijd een wettelijke bedenktijd van liefst 14 dagen: twee weken dus. Je kunt binnen de termijn laten weten dat je het product retour wil sturen en hebt dan wettelijk recht op een vergoeding: je krijgt je geld, plus bezorgkosten terug.

Ontbinden van de koopovereenkomst

De koopovereenkomst kan bij een koop in de winkel niet officieel ontbonden worden. Bij een koop of afstand kan dit wel, maar alleen binnen de wettelijke bedenktijd – daarna niet meer. De bedenktijd gaat in op de dag dat je je bestelling ontvangt (dus niet wanneer je betaalt). Maak je gebruik van een dienst, waar geen levertijd bij komt en waar je dus direct gebruik van kunt maken, start de bedenktijd meteen. De wettelijke bedenktijd lijkt op een proeftijd.

Wat is koop buiten de verkoopruimte?

Koop buiten de verkoopruimte is geen koop in een winkel én geen koop of afstand, zoals soja geen vlees én geen vis is. Bij verkoop buiten de verkoopruimte moet je denken aan offline verkoop die niet in een winkel plaatsvindt. Denk bijvoorbeeld aan verkoop aan de deur of aan een verkoop op straat. De bedenktijd voor verkoop buiten de verkoopruimte bedraagt ook 14 dagen, maar geldt alleen als je iets aankoopt dat duurder is dan 50 euro.

Wat te doen bij een defect product?

Als een product kapotgaat en dit is niet door jouw toedoen, schuld of nalatigheid, dan kun je het binnen de bedenktijd zonder reden op te geven retour sturen. Als het product kapotgaat na de bedenktijd van 14 dagen maar binnen een termijn van 6 maanden, dan heb je recht op garantie. Het gaat hier om producten die vroegtijdig kapot gaan of die gewoon niet aan de verwachtingen voldoen. Het gaat hier om beloften van verkoper of producent die niet waar blijken.

Hoe zit het met verkopersgarantie?

Behalve de hierboven genoemde fabrieksgarantie, kan er ook nog sprake zijn van verkopersgarantie. De verkopersgarantie is een extra service van de verkopende partij. Deze is niet verplicht, maar wordt regelmatig wel gegeven, met name bij duurdere producten. de verkoper bepaalt zelf hoe lang de verkopersgarantie geldt en welke voorwaarden hier bij horen.

Informatieplicht van de verkoper

De verkoper is altijd verplicht de consument over de bedenktijd te informeren. Dit is een vast onderdeel van de informatieplicht. Als je niet door de verkoper geïnformeerd bent, wordt de bedenktijd automatisch opgerekt tot 12 maanden. Let op: mocht de verkoper je alsnog op de bedenktijd wijzen, dan gaat de bedenktijd van 14 dagen weer in. Verwarrend allemaal.

Welke regels gelden er bij retour sturen?

Uiteraard is retour sturen alleen wettelijk toegestaan binnen de wettelijke bedenktijd en niet erbuiten. Als je binnen de bedenktijd de koopovereenkomst ontbindt en dit doet zonder opgave van reden (wat wettelijk is toegestaan), dan ben je wel verplicht het product retour te sturen. Hoe je dit moet doen, is afhankelijk van de verkopende partij. De regels voor het retour sturen moeten in de algemene voorwaarden zijn opgenomen. Wel zijn er algemene regels:

  • Als je binnen de bedenktijd een product terugstuurt, mag je de verkoper verzoeken de kosten van de retourverzending te betalen. 


  • Bezorgkosten die je hebt betaald bij aankoop van het product, krijg je terug.


  • Retour sturen is altijd op eigen risico. Dat houdt in dat jij aansprakelijk bent als het product beschadigd raakt. Het wordt aangeraden het postkantoor om een verzendbewijs te vragen. Zo kun je de (web)winkel bewijzen dat je het product hebt verstuurd.

Wanneer krijg je je geld terug?

Het is wettelijk zo bepaald dat de verkoper mag wachten met het terugstorten van het geld van je aankoop tot het retourproduct ontvangen is. Jij bent op jouw beurt verplicht in 14 dagen tijd nadat je de verkoper bericht hebt gestuurd dat je de koopovereenkomst wilt ontbinden, het product te verzenden. Gebruik hiervoor dus een verzendbewijs bij het postkantoor.

Zijn er ook retourproducten die geweigerd mogen worden?

Jazeker, er zijn ook producten die een verkoper mag weigeren. Dit zijn de wettelijke uitzonderingen op het herroepingsrecht. Als verkoper kun je dus niet zelf bepalen welke producten wel en welke niet retour gestuurd mogen worden. Je mag alleen beperkingen opleggen voor producten waarvoor wettelijk is bepaald dat ze tot de uitzonderingen horen. Dit zijn:

  • Hygiënische producten en/of producten met een gezondheidsrisico (met verbroken verzegeling).

Dit kan van alles zijn, bijvoorbeeld zalfjes, deodorant, zelfs wattenstaafjes. Maar ook bepaalde artikelen die onder erotica vallen. Sommige producten mogen alleen niet retour worden gestuurd als het zegel verbroken is. Als de zegel nog intact is, is het artikel bewezen niet gebruikt en geldt er dus geen hygiënische beperking of een gezondheidsrisico. 

  • Producten die specifiek op verzoek van en volgens specificaties van een klant gemaakt zijn.

Je moet hierbij denken aan producten die in eerste instantie alléén aan de klant in kwestie verkocht kunnen worden. Denk bijvoorbeeld aan een sieraad met een ingegraveerde naam of boodschap. Of bijvoorbeeld een mok of T-shirt met een specifieke eigen foto als opdruk. Er zijn ook artikelen die je kunt samenstellen aan de hand van standaardonderdelen, met eindeloze combinatie mogelijkheden. Deze zijn dan weer geen uitzondering en mogen wel retour.

  • Producten die beperkt houdbaar zijn.

Je kunt hierbij denken aan voedsel, maar ook weer niet alle soorten voedsel. Bepaalde voedingsproducten hebben immers een houdbaarheid van jaren. Deze producten mogen wel retour sturen. Maar denk je bijvoorbeeld aan verse zuivel of verse bloemen, dan kun je die weer niet retour sturen. De houdbaarheid van deze producten gaat immers snel verloren.

  • Speciale computerprogrammatuur en audio- of video-opnamen.

Je moet hierbij in eerste instantie denken aan software. Deze mag niet retour worden gestuurd als de zegel verbroken is. Zit de zegel er nog wel op? Dan mag het product dus wél retour worden gestuurd. Het is de taak van de verkoper de klant hier goed over te informeren.

  • Magazines, kranten en tijdschriften.

Eén van de belangrijkste redenen dat je deze producten niet retour mag sturen, is dat ze in zekere zin ook een “beperkte houdbaarheid” hebben. Dat geldt zeker voor de krant: wat je hier in leest, is immers na een dag of twee al oud nieuws. Bovendien zou je in theorie elke dag gratis de krant kunnen lezen als je deze retour mag sturen. Wat je wel retour mag sturen: een aanmelding voor periodieke bezorging (het is dan het abonnement dat je retour stuurt).

  • Onder bepaalde voorwaarden ook digitale inhoud.

Je moet hierbij denken aan digitale inhoud die niet wordt geleverd of een “drager” als CD of DVD. Ook geldt de uitzondering alleen als de koper tijdens de bestelling toestemming heeft gegeven voor directe levering en heeft afgezien van de bedenktijd. Er zijn dus voorwaarden aan verbonden.

  • Bepaalde diensten: catering, autoverhuur, goederenvervoer, vakantieonderdak en meer.

De uitzondering is alleen van toepassing als bijvoorbeeld een hotelkamer voor een bepaalde periode is geboekt. Als er sprake is van een tegoedbon of iets dergelijks, zonder een vaste – vooraf afgesproken – datum, dan geldt de uitzondering op het herroepingsrecht weer niet.

  • Producten die op de financiële markten verhandeld worden.

Je kunt hierbij denken aan aandelen, obligaties, grondstoffen en cryptovaluta. Deze worden stuk voor stuk op de beurs verhandeld, met als doel er winst op te behalen. De reden dat hier geen bedenktijd op zit, is dat kopers dan gemakkelijk van hun koop kunnen afzien als de investering geen winst, maar juist verlies oplevert. Daarmee doe je het principe van de vrije markt teniet.

  • Bepaalde producten die met andere zaken worden vermengd.

Een goed voorbeeld hiervan is tuingrond of cement. Als deze eenmaal gestort is of in de tuin is aangebracht, raakt deze onherroepelijk vermengd met andere zaken in de tuin en is niet meer puur.

Welke goederen en diensten mag je niet uitzonderen?

Er is een aantal producten dat vaak onder de uitzonderingen wordt vermeld door verkopers, maar wat hier eigenlijk niet onder zou mogen vallen (in ieder geval niet op basis van de criteria die hieronder worden genoemd). Volgende zaken mogen wél retour worden gestuurd:

  • Producten of diensten die in de aanbieding zijn


  • Producten die tweedehands zijn


  • Producten die speciaal voor een klant zijn besteld (maar niet specifiek voor de klant zijn gemaakt)


  • Hygiënische producten mét verzegeling intact


  • Producten die beschadigd zijn


  • Producten (niet-hygiënisch of met gezondheidsrisico) met een geopende verpakking.

YouTube video: artikel retourneren – dat zit zo 

  • Ontdek hoe artikel 3:33 van het Burgerlijk Wetboek van toepassing is op het retourneren van artikelen:
  • Hoe het met het terugsturen van de verzendkosten zit, ontdek je bij Mrs Ecommerce:

Gebruikte bronnen over het retourneren van artikelen

Lees ook onze tips over deze aanverwante onderwerpen

Succes!