We gebruikten informatie van Kassa, Radar en wetenschappelijke bronnen over dit onderwerp. Onderaan dit artikel vind je verwijzingen naar deze bronnen. Ook hebben we de producten getest. Hieronder vind je onze aanbevelingen.

In dit artikel leer je hoe je met de chatfunctie van Bol.com antwoorden op algemene vragen kunt krijgen en voor welke vragen de chat niet of minder geschikt is. Ook leggen we aan je uit waarom de chat een ideaal middel voor zowel jouzelf als Bol is. Als laatste delen we nog een paar andere manieren om contact met Bol te krijgen met je. Wat je vraag of probleem ook is, je zult altijd bij de klantenservice terecht komen wanneer je geen informatie in je eigen account vindt.

Hoe gaat de chat met Billie in zijn werk?

Wanneer je helemaal rechts bovenaan of helemaal links onderin op de website op ‘Klantenservice’ klikt, kom je vanzelf op de juiste pagina terecht. Op hoofdlijnen zijn er dan vier velden die je verder helpen:

  1. Dit is geen echt veld waar je iets mee verder komt, maar het verklaart wel waarom je wat langer moet wachten of het liever later nog eens probeert. Helemaal bovenaan staat namelijk een melding in een gele balk als het op jouw moment erg druk is bij de klantenservice van Bol.com.
  2. In een mintgroen veld zie je daaronder een blauw mannetje en de woorden ‘Hallo, hoe kan ik je helpen?’. Dit is de chatbot van Bol.com en hier worden algemene vragen beantwoord door een zoekwoord of korte zin in te typen. De chatbot gaat in het systeem op zoek welk antwoord op jouw zoekterm van toepassing is en laat dit zien. Zes veelgestelde vragen zijn al uitgeschreven en die kun je direct aanklikken.
  3. In het veld onder de chatbot vind je tien hoofdonderwerpen en als je een van de onderwerpen aanklikt, kom je daarna op een nieuwe bladzijde terecht waar alle subvragen of subonderwerpen rondom het hoofdonderwerp genoemd zijn. Bij ‘Betalen’ krijg je de mogelijkheid om je factuuroverzicht in te zien, openstaande rekeningen te bekijken, of door te klikken op andere onderwerpen die betrekking hebben op betalen, zoals betaalmethoden, facturen, terugbetalen en betalingsherinneringen.
  4. Het laatste veld is in drieën gesplitst: je komt of weer terug bij Billie de chatbot, of je gaat naar je account om bepaalde activiteiten te doen, of je wordt de mogelijkheid gegeven om met een medewerker van de klantenservice in contact te komen. Ook hier wordt je vraag of probleem eerst weer door de filter van de chatbot gehaald.

Samenvattend kunnen we concluderen dat je op drie plekken met de chatbot in aanraking kunt komen, maar de makkelijkste weg is die naast het blauwe poppetje. Zodra je in de balk een of meerdere woorden typt, verschijnt er een pop-up die je vraagt naar waar je mee geholpen kunt worden. Je zult echter merken dat het niet altijd een plezier is om met een chatbot te ‘spreken’, want het zijn geen echte mensen en het kan daarom even duren voordat je het gewenste antwoord hebt.

Waarom is de chat het handigste middel van alle contactmanieren met Bol.com?

Voor heel veel mensen kan de chat een prima oplossing zijn, omdat ze websites soms onoverzichtelijk vinden en er niet snel genoeg hun weg kunnen vinden. Het aan iemand kunnen vragen – ook al is het dan een chatbot – is dan handig, want je krijgt meteen een reactie. Je hoeft niet eerst in de wacht aan de telefoon te hangen totdat een medewerker misschien hetzelfde antwoord geeft als je op de website had kunnen vinden.

Wanneer werkt een chat met Billie niet?

De chatbot heeft geen zin als je echt om iets specifieks verlegen zit of als het antwoord gewoon niet te vinden is op de website. Over het algemeen denken de meeste mensen echter dat ze een unieke vraag hebben, terwijl Bol.com deze vraag al duizenden keren heeft gekregen. Het is dan ook logisch dat dit soort vragen verzameld worden en de chatbot steeds slimmer wordt in het bieden van klantenservice. Ben je wel uniek in de informatie die je zoekt? Dan is er een medewerker van Bol.

Hoe kun je dan een medewerker van de klantenservice van Bol.com bereiken?

Via de chat merk je al snel als Billie je niet verder kan helpen. Je krijgt dan de mogelijkheid om op een andere manier geholpen te worden bij je vraag. Dit kan rechtstreeks een persoon aan de telefoon zijn, maar je kunt ook kiezen je verhaal in een e-mail te verwoorden. Het voordeel van contact via e-mail is dat je plaatjes kunt toevoegen. Laat je scherm iets vreemds zien tijdens het bestellen of wil je bewijs van een beschadigd product tonen? Dan kunnen deze beelden relevant zijn voor jouw vraag.

Lees ook onze tips over deze aanverwante onderwerpen

Dit zijn slechts enkele van de vele bronnen beschikbaar op onze website om jou te ondersteunen en te informeren.